BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Thursday, June 3, 2010

kepada yg ngidam sushi meh bace nie..

sushi oh sushi..!!!!



haluwww kawan2 semua..dh lame x tuleh entri bru.hehe...
kali ini kucinbrutal maw share mengenai sushi...apa kah itu sushi??..bagaimana kah??..kenapa kah ngn sushi..??..hahaha..manyak btoi persoalan kan..nk tau knape ngn sushi nie..



(sodap nye le nengok sushi nie kan, yg bru pas mkn puwn trus blh lapo blik..)

sbnar nye brite nie dh setaun pun kecoh 1 dunia, tp kucinbrutal pun bru jea tau..
wt korg yg x tau lg,meh la kite bce kisah ngeri nie k..
Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah mnjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepala,namun masih diluar tempurung otaknya.



Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah)

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).

Jadi, BAIK JANGAN MAKAN SUSHI & SASHIMI & SEMUA YANG MENTAH!!!


Itu budaya orang Jepun yg suka makan makanan laut mentah. Bagaimana pula orang melayu yang suka makan budu, belacan, cencalok?..haaa,sape nak jawab.. Bukankah semua tu tidak dimasak juga? Rasa-rasanya sebab itu lah orang resdung alahan sgt ngan makanan laut seperti sotong, udang dan sesetengah ikan. Agaknya yang menyebabkan gatal hidung, muka orang resdung tu, ulat dan parasit yang sama kot? Orang melayu panggil HAMA RESDUNG….

Tobat ambe taknak makan lagi belacan melainkan yang dimasak. Patutlah ada ulama’ yang memakruhkan makan benda-benda tu kan.

17 comments:

  1. ia2 je ko ni su...
    dah jadi doktor lak...
    kalo makan ulat mmg le...
    hihihi....

    ReplyDelete
  2. yeahh dah lama isu ni kan:) masakan melayu masih bergaul dengan masakan so tak berapa effect

    ReplyDelete
  3. betul la,ni mmg kisah benar.. dh setaun pun..

    ReplyDelete
  4. So kalau takut nak makan mentah2..elok belajar sendiri macam mana nak buat sushi...Hihihi...sendiri masak, so sendiri tahu macam mana kualiti makanan tu :P bersih ke tak...


    http://airfood.blogspot.com/2010/02/rolling-your-own-sushi.html

    ReplyDelete
  5. mak ai...
    geli syiall..
    bluweeekkk...

    ReplyDelete
  6. erk? wekkkk! *muntah sekejapp. selalu kot makan sushi. warghhhh! pasnie tobat tamao makan lagikkk ;(

    ReplyDelete
  7. gelinya tgk...dah tak lalu nak makan klu tebayang gmbr ni....uwekkk

    ReplyDelete
  8. terus tak berani makan sushi dah :O

    ReplyDelete
  9. pic tuh!!!
    haha. dah ler tengah makan...

    ReplyDelete
  10. sekarang ni tiap kali keluar memane mesti nak makan sushi~
    pantang nampak mesti nak pergi beli kat sushi king nun~
    tapi amik yang biasa pye~
    bukan yang ikan mentah tu~

    ReplyDelete
  11. comeyl seyh ulat2 tuyh
    bole makan x ulat tuyh?

    gyahahaahahahah~

    ReplyDelete
  12. weeeee ... kalau wat koleksi
    letak kat akuarium cam ikan mesti best!
    gemokkk lak ulat tu! comeyynye!!!


    wakakkakakakka


    >>___<<



    ((helly, wa tau lu nampak ulat tu cam nasi lemak mak temah, putih2 bersantan kan? phewwwwwww ... sedap!!!)) cilake!! hahahha

    ReplyDelete
  13. nasib aku tak pernah makan sushi
    ...dahsyat gambar tu

    ReplyDelete
  14. sedap!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    sushi sedap!!!!!!!!!!!
    uwa!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  15. sushi....my feveret. waaaaaaaaaaaaaaa:(

    feel free,go here :)
    izyan's

    ReplyDelete
  16. kalo yg mkan mkanan laut cmne ek?

    ReplyDelete

kepada yg ngidam sushi meh bace nie..

sushi oh sushi..!!!!



haluwww kawan2 semua..dh lame x tuleh entri bru.hehe...
kali ini kucinbrutal maw share mengenai sushi...apa kah itu sushi??..bagaimana kah??..kenapa kah ngn sushi..??..hahaha..manyak btoi persoalan kan..nk tau knape ngn sushi nie..



(sodap nye le nengok sushi nie kan, yg bru pas mkn puwn trus blh lapo blik..)

sbnar nye brite nie dh setaun pun kecoh 1 dunia, tp kucinbrutal pun bru jea tau..
wt korg yg x tau lg,meh la kite bce kisah ngeri nie k..
Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah mnjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepala,namun masih diluar tempurung otaknya.



Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah)

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).

Jadi, BAIK JANGAN MAKAN SUSHI & SASHIMI & SEMUA YANG MENTAH!!!


Itu budaya orang Jepun yg suka makan makanan laut mentah. Bagaimana pula orang melayu yang suka makan budu, belacan, cencalok?..haaa,sape nak jawab.. Bukankah semua tu tidak dimasak juga? Rasa-rasanya sebab itu lah orang resdung alahan sgt ngan makanan laut seperti sotong, udang dan sesetengah ikan. Agaknya yang menyebabkan gatal hidung, muka orang resdung tu, ulat dan parasit yang sama kot? Orang melayu panggil HAMA RESDUNG….

Tobat ambe taknak makan lagi belacan melainkan yang dimasak. Patutlah ada ulama’ yang memakruhkan makan benda-benda tu kan.

17 dak cute+miut:

awangdasuki said...

ia2 je ko ni su...
dah jadi doktor lak...
kalo makan ulat mmg le...
hihihi....

naz said...

yeahh dah lama isu ni kan:) masakan melayu masih bergaul dengan masakan so tak berapa effect

Indahnya Hidup Bersama Ilahi.. said...

tobat aku takmo tgk lah su...trauma!

kucin'_brutal said...

betul la,ni mmg kisah benar.. dh setaun pun..

Syukie said...

So kalau takut nak makan mentah2..elok belajar sendiri macam mana nak buat sushi...Hihihi...sendiri masak, so sendiri tahu macam mana kualiti makanan tu :P bersih ke tak...


http://airfood.blogspot.com/2010/02/rolling-your-own-sushi.html

Azizul Luqman said...

mak ai...
geli syiall..
bluweeekkk...

gades ain said...

erk? wekkkk! *muntah sekejapp. selalu kot makan sushi. warghhhh! pasnie tobat tamao makan lagikkk ;(

nurul said...

gelinya tgk...dah tak lalu nak makan klu tebayang gmbr ni....uwekkk

NadNod said...

terus tak berani makan sushi dah :O

Ujang said...

pic tuh!!!
haha. dah ler tengah makan...

j0j0_bdiN@ said...

sekarang ni tiap kali keluar memane mesti nak makan sushi~
pantang nampak mesti nak pergi beli kat sushi king nun~
tapi amik yang biasa pye~
bukan yang ikan mentah tu~

hellioz said...

comeyl seyh ulat2 tuyh
bole makan x ulat tuyh?

gyahahaahahahah~

Frodo Baggins said...

weeeee ... kalau wat koleksi
letak kat akuarium cam ikan mesti best!
gemokkk lak ulat tu! comeyynye!!!


wakakkakakakka


>>___<<



((helly, wa tau lu nampak ulat tu cam nasi lemak mak temah, putih2 bersantan kan? phewwwwwww ... sedap!!!)) cilake!! hahahha

tehr said...

nasib aku tak pernah makan sushi
...dahsyat gambar tu

TeRRoRRiZZ said...

sedap!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sushi sedap!!!!!!!!!!!
uwa!!!!!!!!!!!!!!!!!

yan said...

sushi....my feveret. waaaaaaaaaaaaaaa:(

feel free,go here :)
izyan's

mckey said...

kalo yg mkan mkanan laut cmne ek?